Fonák
  • Hírek
  • Kétfilléres '2024
  • Galéria
  • Múzeum
    • Az Akadémia
    • Fényképek >
      • Fesztiválok
      • Best of ...
      • Kiállítások >
        • A gép is ember
        • Joe 2001
        • 2003. Magyarfintor
        • 2007. Szlovák kultúra
        • 2009. Autómentes nap
        • 2012. Szeged, Tudomány és humor
        • 2019. Szeged
        • 2022 Kétfilléres
        • 2024. Sajtószabadság
      • Események >
        • 1994. Karikatórium
        • 2008. Pozsony-Pöstyén Kazoval
        • 2015. Rudy Gheysens
        • 2015 Könyvbemutató
        • 2015 Kétfilléres díjátadó
      • Kaján >
        • 2006. Kajánnal a Várban
        • 2011. Kaján 90
        • 2011. Kaján a kArtonban
        • –K– 95
      • Marabu
      • Sajdik >
        • 2010. Sajdik és társai
        • 2011. Sajdik az Aranytízben
      • Zsoldos Péter kiállításán
      • Innen-onnan
    • Videók
    • Albumok
    • Anno... >
      • Dongó
      • Major Henrik panoptikuma
      • Zsidó Múzeum
      • Pólya Tibor
      • 70-es évek
  • Diskurzus
    • Diskurzus blog
    • Napi lopi
    • A rendszerváltás után
    • Humana 2010. október
    • A karikatúra nyelve
    • Cartoonszabadság
    • Jog és humor
    • A mémekről
    • A "zsidó" a kabaréban
  • A szakosztály
    • Tagjaink
    • Szabályzat
    • EMASA blog 2006-2015
    • Kapcsolat
    • Impresszum

Szerényi Svédországban 

9/23/2016

0 Comments

 
Picture

​Értik-e a magyar sajtógrafikát Svédországban?

Szerényi Gábor rajzaiból annyi humor és kedvesség árad, hogy hiába hazai újságokban jelennek meg, aktualitástól függetlenül is érthetők, még Magyarországtól több száz kilométerre is. A grafikust a Svédországi Magyarok Országos Szervezetének (SMOSZ) helyi csoportja hívta meg, hogy rendezzen kiállítást a munkáiból Lundiban. A tárlat megnyitóján zömében svédországi magyarok voltak, akiket Szerényi Gábornak sajátos humorával sikerült elbűvölnie, megnevettetnie. A tervek szerint a tárlat, bár a hónap végén Lundiban bezár, vándorkiállításként Stockholmba, majd Koppenhágában is látható lesz. 
Tovább a Válasz.hu oldalára

Szivárvány az olajfoltban

Nagy Villő írása a Lugasban

​A karikatúra hazárd. Sokszor egyetlen ütőkártyára tesz fel mindent - Szántó György 1927-ben írt sorait ma is nehéz lenne vitatni. Bár egyetemes művészettörténeti szempontból a rajzolt karikatúra kezdeteit legalább id. Pieter Brueghelig lehet visszavezetni, a magyarországi középnemzedék számára bizonyára a Ludas Matyi című lap az első, amely a műfajjal kapcsolatban eszébe jut. A hatalommal lojális viszonyt fokozatosan váltotta fel a rendszerváltásnak köszönhetően egyre bátrabb és élesebb hangnem más sajtótermékekben is, s a műfaj iránti érdeklődés napjainkig is folyamatosnak nevezhető. A karikatúra művelői által használt technika, a stílus, a kritikai hajlam kifinomultsága és irányultsága legalább annyira széles skálán mozog, mint a politikai hovatartozás vagy a világnézet.

Szerényi Gábort nem szükséges részletesen bemutatnunk a Magyar Idők közönségének, hiszen a Lugasban hétről hétre megjelenő karikatúráinak vagy még pontosabb műfaji megjelölés szerint: szatirikus rajzainak „kénytelen” követője minden rendszeres olvasónk. Szerényi stílusát tekintve a „konzervatív” jelző első látásra akár igaznak tűnhet. Képeit - számos kollégájával ellentétben - nem számítógéppel, hanem rendszerint tussal vagy más „özönvíz előtti” technikával állítja elő, de paradox módon épp ezzel éri el, hogy az elkészült munka nem válik idejétmúlttá. A történelmi idők iránt érzett nosztalgiát visszatérő motívumai is elárulják, de a pátosz, ha jelen van is, mindig csak kísérő szólamként szolgál.
Talán ez is oka annak, hogy a Szerényi által rendszeresen felkínált kaleidoszkópot szinte lehetetlen visszautasítani. Ebben a torzított, eresztékeiben c sikorgó, forgó-gördülő világban a művésznek köszönhetően mindennapjaink szinte minden, sokszor visszás vagy egyenesen visszataszító jelensége fényt és színt kap, anélkül, hogy idealizálásról beszélhetnénk. Akárcsak az olajfolt, amelyben felsejlik a szivárvány. Az egyik minőség nem semlegesíti a másikat, jelenlétük egyszerűen csak egyidejű, mellérendelő viszonyban áll egymással.
A közvetlen kritikus szemléletmód nem zárja ki a talányosságot sem. Ilyenkor derül ki, hogy az olyan szakmai minimumok mellett, mint az erős társadalmi-közéleti irányultság és a kézügyesség, technikai felkészültség, kell még valami, ami kiemeli a képet az egyszer használatos fogyasztási cikk kategóriájából.
Bár Szerényi a nyomtatott sajtóban való megjelenést tekinti elsődlegesnek, képei több ízben szerepeltek egyéni vagy csoportos kiállításon. Jelen cikk aktualitását épp egy svédországi bemutatkozás adja.
Egy héttel ezelőtt Lundban bizonyára elhangzott az is» hogy a grafikus Szerényi Gábor autodidakta művészként szabadiskolákban végezte tanulmányait, és Erdély Miklós különböző csoportjaiban működött. Munkái kezdetben az Élet és Irodalomban jelentek meg rendszeresen, a Magyar Idők megjelenése előtt dolgozott a Magyar Televíziónál szerkesztő-riporterként, majd a Magyar Nemzetnél újságíróként és képszerkesztőként. Alapító tagja a Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége Kortárs Karikatúra és Grafika Szakosztályának, azaz a KOKSZ Műhelynek.
Kivételesen széles azon szerzők spektruma, akiknek esszékötetét illusztrálta. A szekértáborok vagy még inkább mindennapi betonbunkereink korában szinte legendának tűnhet, hogy kritikus látásmódja - amelyhez ugyanakkor megbocsátó mosoly is szervesen hozzátartozik - közös nevező lehetett valamikor Orbán Viktor, Csurka István és Tamás Gáspár Miklós számára is.
0 Comments

    Mi az élet értelme?

    – Hogy a szeme, a füle, a lelkiismerete légy a világmindenség Teremtőjének, te mafla!
    (Kurt Vonnegut: Bajnokok reggelije)

    ARANY OLDALAK

    BALÁZS PIRI BALÁZS
    BÉKÉSI JÓZSEF (JOE)
    BOJCSUK IVÁN
    ​BRENNER GYÖRGY
    CSÁSZÁR TAMÁS
    CSÁTTH ATTILA
    CSÁSZÁR MAKINA
    DEÁK KÁZMÉR
    DIÓS MAGDA
    DUNAI IMRE
    ​FENEKOVÁCS LÁSZLÓ
    FÖLDES VILMOS
    GÁSPÁR IMRE
    GYÖNGY KÁLMÁN
    HALÁSZ GÉZA
    HALTER ANDRÁS
    ​
    HARGITAI ZSIGMOND
    ​
    HEGEDŰS ISTVÁN
    JELENSZKY LÁSZLÓ
    JÓKÓ CSABA
    KAJÁN TIBOR
    KATONA GYÖNGYI
    KELEMEN ISTVÁN
    KERTÉSZ NAGY LÁSZLÓ
    KÓS MIHÁLY
    KOZMOSZ
    KRENNER ISTVÁN
    LAKATOS FERENC
    LEHOCZKI ISTVÁN (LEHO)
    LEHOCZKI KÁROLY (CZKI) 
    MARABU
    MEZŐ ISTVÁN
    NEMES ZOLTÁN
    NÉMETH GYÖRGY
    PÁPAI GÁBOR
    PATROVITS TAMÁS
    RAU TIBOR
    RÁK BÉLA 
    RÓZSAHEGYI GYÖRGY

    sAJDIK FERENC
    SOMHEGYI BÉLA
    SZERÉNYI GÁBOR
    TEMESI PÉTER
    TÓNIÓ
    TÖRÖK TIVADAR
    WEISZ BÉLA
    ZSOLDOS PÉTER

    Vissza

    March 2025
    January 2025
    September 2024
    May 2024
    October 2023
    May 2023
    March 2023
    January 2023
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    March 2022
    February 2022
    December 2021
    August 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    December 2020
    November 2020
    June 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    May 2019
    April 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    May 2017
    March 2017
    October 2016
    September 2016
    July 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015

Powered by Create your own unique website with customizable templates.