Fonák
  • Galéria
  • Hírek
  • Kétfilléres '2022
  • Múzeum
    • Az Akadémia
    • Fényképek >
      • Fesztiválok
      • Best of ...
      • Kiállítások >
        • A gép is ember
        • Joe 2001
        • 2003. Magyarfintor
        • 2007. Szlovák kultúra
        • 2009. Autómentes nap
        • 2012. Szeged, Tudomány és humor
        • 2019. Szeged
        • 2022 Kétfilléres
      • Események >
        • 1994. Karikatórium
        • 2008. Pozsony-Pöstyén Kazoval
        • 2015. Rudy Gheysens
        • 2015 Könyvbemutató
        • 2015 Kétfilléres díjátadó
      • Kaján >
        • 2006. Kajánnal a Várban
        • 2011. Kaján 90
        • 2011. Kaján a kArtonban
        • –K– 95
      • Marabu
      • Sajdik >
        • 2010. Sajdik és társai
        • 2011. Sajdik az Aranytízben
      • Zsoldos Péter kiállításán
      • Innen-onnan
    • Videók
    • Albumok
    • Anno... >
      • Dongó
      • Major Henrik panoptikuma
      • Zsidó Múzeum
      • Pólya Tibor
      • 70-es évek
  • Diskurzus
    • Diskurzus blog
    • Napi lopi
    • A rendszerváltás után
    • Humana 2010. október
    • A karikatúra nyelve
    • Cartoonszabadság
    • Jog és humor
    • A mémekről
    • A "zsidó" a kabaréban
  • A szakosztály
    • Tagjaink
    • Szabályzat
    • EMASA blog 2006-2015
    • Kapcsolat
    • Impresszum

Arczul pökessék

9/17/2019

0 Comments

 
Picture
​A Charivari / Dongó lapozgatása közben találtam ezt a kis írást, ami fölkeltette az érdeklődésemet. Alighogy megjelentek 48-ban az első karikatúrák, máris viszály támadt a karikaturisták közt? 
Kicsit kutakodtam a weben, és rátaláltam egy karikatúrára, amely Pálffy Albertet és Nyáry Pált, illetve Csernátoni Lajost és Teleki Lászlót ábrázolja "furcsa" felállásban, nyilvánvalóan politikai összefogásról (házasságról félrelépésről, vagy Coca cola reklámról?) van szó, ki tudja már... A kis írásban azonban valószínűleg nem erről a képről van szó, itt ugyanis nem "állíttatik pellengérre" a "női gyengédebb osztály", viszont azt már tudni lehet, hogy a karikaturista gróf Andrássy Manó (Kassa, 1821. március 3. – Görz, 1891. április 23.) autodidakta festőművész, karikaturista, műgyűjtő, a Magyar Tudományos Akadémia tagja, országgyűlési képviselő, id. Andrássy Gyula gróf testvére, a betléri ág megalapítója. A hazai vasipar, a Sajó-menti vasművek, a vasércbányászat és a kohászat fejlesztésével foglalkozott, jelentős szerepe miatt Vasgrófként is emlegették. (Wikipédia) A gróf Andrássy Manó rajza nyomán készült litográfiát Szerelmey Miklós készítette.
Picture
Akkor ki pökessék arczul?
Szerelmey a Charivari rajzolója volt, aki egyébként Andrássy Manó rajzait is kőbe véste, így - mint az írásból is érezhető - nem a grófot, hanem inkább őt tűzi tollhegyre a Charivari. A fenti szöveg szerzőjének talán nem nagyon tetszett, hogy az ellenzéki Charivari grafikusa a kormánypártnak is dolgozik. Minden bizonnyal: "Maradtak fenn Szerelmeynek olyan litográfiái is, amelyek függetlenek a Charivaritól, és amelyek közül több a műkedvelő gróf Andrássy Manó kormánypárti szemléletű rajzait sokszorosította." írja Rózsa György: Negyvennyolcas karikatúrák c. írásában (Aetas 1992/1-2.), melyet egyébként is érdemes elolvasni.
Picture
Andrássy Manó: Széchenyi pályafutása. (Képszövegek jobbról: Pista mint író. Középen: István mint törvényhozó. Balra: Istók mint journalista.)
0 Comments



Leave a Reply.

    Diskurzus

    Kár vitatkozni az olyanokkal, akiknek igazuk van. Azokkal nincs mit kezdeni.
    ​Le vannak szarva.

    (Emile Ajar: Salamon király szorong)

    Archives

    September 2021
    June 2021
    April 2021
    February 2021
    December 2020
    November 2020
    September 2019

    Categories

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.